Nordtyske forbrugere kan helt ekstraordinært hive økologiske danske varer som nøddebarer, ost, læskedrikke og kaffe ned i kurven, når de handler i Edeka Niemerszein de næste par uger. Den eksklusive supermarkedskæde i Hamburg kører et pilot-tiltag, hvor otte innovative, danske fødevareproducenter tester deres produkter på tyske ganer. Målet er at banke døren ind til det lukrative tyske marked.

Bag tiltaget står Syddansk Fødevareklynge, Food Network og Bio Aus Dänemark, og blandt de otte særligt udvalgte danske fødevarevirksomheder er navne som Naturmælk, Zozozial Coffee og RawBite.

”Made in Denmark” er tysk kvalitetsstempel
”Vores naboer mod syd har ofte stor appetit på danske specialvarer og særligt, hvis fokus ligger på økologi, nyskabelser og sundhed. Danske fødevarer er generelt meget attraktive i Tyskland, hvor betegnelsen ”Made in Denmark” ofte borger for kvalitet i tyskernes ører. Det giver mulighed for fantastiske eksportmuligheder, og derfor har det også været afgørende, at de producenter, der er fundet egnet til dette program, både har evnen og muligheden for at skalere. For er døren først slået ind til det tyske marked, så kan det lige pludselig gå stærkt,” forklarer Andreas Cæsar Møller Jensen, projektleder fra Syddansk Fødevareklynge, der har til formål at hjælpe små og mellemstore fødevareproducenter med forretnings- og produktudvikling, afsætning og skalering.

”Det er første gang, at vi laver denne type fremstød, og det har været en lærerig erfaring. Der er mange innovative fødevarevirksomheder i Danmark, og det har været en fornøjelse at stifte bekendtskab med nogle af dem,” fortæller Frank Ebrecht, direktør for premium-butikkerne Edeka Niemerszein i supermarkedskæden Edeka.

Fremtiden i Tyskland afgøres for de otte danske fødevareproducenter, der deltager i denne eksport-charmeoffensiv, de næste par uger, hvor tyske forbrugere vil dømme, om de danske produkter får permanent hyldeplads.

”Tests som denne er en effektiv måde at få prøvet markedet af, og hvor du fx kan tage hjem og få lavet de produktjusteringer, der skal til, inden man går full scale på markedet i Tyskland. Det er en unik mulighed, at vi kan tage en hel buket af producenter med til en attraktiv kæde som Edeka Niemerszein, i stedet for at producenterne skal entrere enkeltvis. Forhåbentlig kan det åbne døren til resten af kæden, afhængig af, hvordan de næste ugers test går,” siger Andreas Cæsar Møller Jensen.

Skalering kalder på eksportmarkeder
”Vi har fra starten af valgt at fokusere på eksportmarkederne, fx Sverige, Østrig, Holland og Singapore. Det er ikke altid lige nemt, og vi ved, at et marked som Tyskland er svært at komme ind på. Men det er klart, at med den størrelse, som Tyskland har, er det superattraktivt, så det er spændende, hvordan de tager imod vore kaffe,” siger Henrik Almlund, medindehaver af Zozozial fra Svendborg på Fyn, som på virksomhedens første fire år allerede er nået langt ud i verden.

Også hos Naturmælk i Tinglev i Sønderjylland kan gærdet over grænsen være højt:

”Syddansk Fødevareklynges indsalgs-test giver os en læring og viden, som vi kan anvende internt. At det tyske marked er attraktivt som eksportmarked er naturligvis ikke en hemmelighed. Selvom det er et nærmarked, er det fyldt med udfordringer i form af certificeringskrav, prissætningsstruktur og så videre, så der har vi brug for en løftestang”, siger Nelly fra Naturmælk.

Bag tiltaget ligger et stort forarbejde af bl.a. Syddansk Fødevareklynge, der undersøger, hvorvidt de tyske forbrugere har interesse i de danske specialprodukter, og hvor parate de danske virksomheder er til at tage springet. Tidligere haft Syddansk Fødevareklynge fx haft succes med at få producenter i den økologiske supermarkedskæde Basic i München.

Deltagende danske producenter:
Zozozial Coffee, MOKO, RawBite, FatDane, Naturmælk, Tebstrup Gedeosteri, Chocolate and Love og Uhrenholt

Om Syddansk Fødevareklynge
Syddansk Fødevareklynge er et forretningsbaseret netværk for små og store fødevarevirksomheder i Region Syddanmark. Klyngen har bl.a. igangsat Spirende Fødevareoplevelser, et 4-årigt udviklingsprogram, hvor virksomheder via træningscamps og vækstplanlægninger får nye kompetencer til at omsætte deres udfordringer til forretningsmæssige resultater. Syddansk Fødevareklynge er regional agent for FoodNetwork, Fødevaresektorens Innovationsnetværk, og samarbejder med organisationen Bio Aus Dänemark på det tyske marked.

Kontakt for yderligere information
Projektleder Andreas Cæsar Møller Jensen på 24 98 80 03 eller ac@vhsyd.dk