SAMARBEJDE SÆTTER SPEEDER PÅ VÆKSTEN
Hvad skal der til for at differentiere sig fra sine konkurrenter? Nogle gange kræver det blot et blik udefra og en kortvarig, fokuseret indsats for at skille sig ud på markedet og løfte sin virksomhed til det næste niveau. Gennem et seks måneders forløb i programmet Spirende Fødevareoplevelser har kafferisteriet Holy Bean både skaffet en ny, ekstern investor, opskaleret med en marketingmedarbejder og har strømlinet administrationen.

Midt på Fyn ligger et lille risteri med store ambitioner: At ændre danskernes opfattelse af, hvordan god kaffe skal smage. Med en kombination af passion og nørderi har Holy Bean gennem de sidste tre år haft succes med at sælge deres særlige lyst-ristede kaffe til både B2B og B2C. Imidlertid skulle der nye tiltag til for at virksomheden kunne vokse:

– En kontakt i vores advisory board kendte til mulighederne i Spirende Fødevareoplevelser, og gennem dem fandt vi en ekstern konsulent, som både hjalp med en vækstplan og med at vise vej til nye støttemuligheder, fortæller Sine Klejs Gren, medejer af Holy Bean.

Kompromisløshed og ny investor
I samarbejdet blev der sat fokus på både interne og eksterne processer, og vækstplanen blev dernæst udformet med udgangspunkt i virksomhedens egne mål:

– Det er afgørende for os, at vi har samme præcision, ensartethed og sporbarhed, om vi rister 5 kg eller 30 kg, og vi overvåger hver eneste ristning for at kunne sikre dette. Vækstplanen blev eksempelvis brugt til at undersøge, hvad der skal til for at opskalere produktionen, og dermed blev planen en løftestang til at gå fra en lille til en større produktion uden at gå på kompromis med kvaliteten.

Udover at forøge produktionen har samarbejdet med Spirende Fødevareoplevelser ført til en række nye tiltag, der styrker virksomheden både administrativt og forretningsmæssigt. Holy Bean har bl.a. ansat en marketingmedarbejder, implementeret nyt regnskabssystem og indgået aftale med en ny, ekstern investor, som kan hjælpe med at fremtidssikre virksomheden. Alle disse tiltag hjælper med at differentiere Holy Bean på markedet:

– Vi har en del konkurrenter – tre-fire, som er på Fyn, hvoraf to nærmest er lige ved siden af os. Samarbejdet med Væksthus Syddanmark har gjort, at vi har fået nogle fordele – særligt på det administrative niveau. Det sætter virkelig en speeder på det hele, når man får ekstern hjælp til at belyse sin virksomheds styrker og udfordringer.

Nørdede fynboer
Med de nye tiltag er der rig mulighed for at leve op til Holy Beans ambitioner om at ændre danskernes opfattelse af, hvad god kaffe er. Traditionelt rister man meget mørkt i Danmark, men der findes mange spændende smagsnoter, hvis man rister lyst. Derfor rister Holy Bean væsentligt lysere, end man kan finde i den gennemsnitlige kaffepose, hvilket medvirker til færre bitre noter og flere frugtnoter.

– Der er andre bannerførere for denne tilgang til kaffe i Aarhus og København, men vi er nok de eneste fynboer, der nørder det så meget, siger Sine Klejs Gren.

Læs mere om Spirende Fødevareoplevelser