UD AF VÆKSTMODELLEN OG IND I BOKSEN
Da Michael Brogaard i start 00’erne første gang stiftede bekendtskab med et offentligt vækst-initiativ, førte det ikke til de store resultater for hans virksomhed Dansk Mjød. Derfor var det med en vis portion skepsis, at han valgte at deltage i vækstprogrammet Spirende Fødevareoplevelser, men programmet har både hjulpet med at kortlægge en række vækstområder og – måske som det vigtigste – at bekræfte de styrkepositioner, som Dansk Mjød allerede besidder og fortsat kan bruge i sin positionering på markedet.

Siden opstarten i 1994 har Dansk Mjød slået sig fast som en af verdens førende producenter indenfor sin branche og er i dag repræsenteret i mere end 20 lande. Men en stærk position på markedet betyder ikke, at man skal hvile på laurbærrene:

– Der er mange ting, som vi godt kan finde ud af selv, men for at få bedre muligheder og mere struktur, så kan det være fint at snakke med eksterne konsulenter for at lære noget, siger Michael Brogaard, brygmester og ejer af Dansk Mjød.

Vækstmodeller som benchmark og inspiration
Som del af programmet Spirende Fødevareoplevelser har Michael Brogaard samarbejdet med en række konsulenter, der har hjulpet med at se virksomheden fra forskellige perspektiver:

– Det kan være interessant at blive præsenteret for en række modeller for vækst og så se, om du er det rigtige sted ud fra det. Ved at betragte sin virksomhed på denne måde, så ser man jo nogle gange, at man kan “hakke af” i 9 ud af 10 punkter – og så kan vi jo selv vurdere, om vi vil arbejde på det sidste område, eller om vi er tilfredse, hvor vi er.

Muligheden for selv at kunne udvælge de vigtigste indsatsområder har været en afgørende faktor for Michael Brogaard, der efter deltagelsen i programmet fortæller:

– I forhold til driften, så handler det mest om at blive bekræftet i, at vi er godt på vej, og på personalefronten er vi eksempelvis gået fra ikke at have nogen møder til at holde faste møder en gang om måneden. Så vækstmodellerne kan fungere som et afsæt, og så gør jeg benarbejdet selv, understreger Michael Brogaard.

At blive mødt dér, hvor man er
Gennem de mange år i branchen har Dansk Mjød oplevet både god og mindre god rådgivning, når eksterne konsulenter skulle sætte sig ind i virksomheden, og det kan være frustrerende, hvis en konsulent ikke tager udgangspunkt i konkrete udfordringer eller ikke har sat sig ind i branchens vilkår:

– For eksempel befinder vores produkt sig indenfor en af de mest regulerede brancher i verden, og hvis man ikke har sat sig ind i det, så bliver det spild af tid. Generelt er man nødt til at forholde sig til virkeligheden i en lille virksomhed og bruge begrænsningerne – for eksempel tid og penge – som afsæt; man skal ikke tænke ud af boksen, men ind i boksen – det er dér, hvor et samarbejde bliver interessant.

Samarbejdet med Væksthus Syddanmark har netop været frugtbart, fordi programmet har taget udgangspunkt i Dansk Mjød og deres konkrete udfordringer:

– Det vigtigste, som Væksthus Syddanmark har hjulpet med, er at tage udgangspunkt i vores konkrete udfordringer og møde os der, hvor vi er. De er gode til at lytte til små og mellemstore virksomheder og vejlede på baggrund af det, som de hører, fastslår Michael Brogaard.

Læs mere om Spirende Fødevareoplevelser